Fokus, fokus, fokus.....

Jag satt och funderade för ett litet tag sedan över hur lätt jag har för att hålla fokus och inte tvivla över visa situationer, medans andra situationer kan få mig omedvetet ur balans och tappa fokus på det jag vill.
 
Arbete är en sådan sak jag alltid haft lätt för att hålla fokusen på, jag har arbetat med en rad olika yrken och har alltid fått den tjänst jag lagt min fokus på, oavsett om jag har haft utbildning eller ej för tjänsten. Jag har arbetat som boendestödjare för psykisktsjuka och behandlings assisten på ett LVM-Hem för att ge några exempel och den enda utbildning jag har är inom byggnadslinjen. 
 
Jag har alltid trott på mig själv när det kommer till arbeten som handlar om andra människor så därför har min fokus alltid legat på det jag vill ha och tvivel har aldrig poppat upp vare sig före, under eller efter arbetsintervjuerna. Då när jag vet att jag kan och vet hur jag ska lägga min fokus för att nå det arbete jag vill ha så skulle ju man ju kunna tro att jag enkelt fört över det på alla situationer i mitt liv för att uppnå det jag vill.....
 
Men det krävs mer träning än man kan tro för att kunna bryta invanda tankegångar och få fokusen på det man vill istället för det man inte vill. Det är här den största och för mig svåraste utmaningen finns, att lägga fokus på det jag vill i alla situationer och aspekter i mitt liv utan att låta "gamla" och invanda tankar ta över. Jag är tacksam och lyckligt lottad över att ha en klok och vis fru P som kan "rycka" mig lite i armen och visa vart jag hade fokus från start, precis som jag kan göra med henne (   men inte lika ofta :)   ).
 
Att skriva funkar för mig som lite terapi och ger mig ofta aha upplevelser, inte aha i "oj det visste jag inte" betydelsen utan mer som på  "aha, det är så jag ska göra" sättet.
Kom ihåg att det aldrig kan bli fel, det du lägger fokus på drar du till dig.
 

 
Nu kommer en liten utmaning till mig själv och till dig som vill:
 
Jag ska ta en situation som jag vet lätt kan få mig ur fokus och använda samma metod som jag gör vid arbetsansökningar, släppa alla tvivel och veta att det jag har fokus på kommer till mig.
 
 
Hur det har gått kommer i ett annat inlägg :)
 
Herr T


Postat av: Mia

Här känner jag igen mig verkligen, har heller inte haft utbildning för de jobb jag fått och haft under lång tid. Jobbade flera år för min mor som då hade ett rekryterings- och uthyrningsföretag och hon skickade mig på uppdrag där jag inte alls hade kompetensen, men eftersom hon tror orubbligt på min förmåga så har jag fixat biffen ;-) men också för att jag ju trott att jag ska lyckas.

Tror att jag ska anta utmaningen faktiskt, har nämligen en riktig sån fokusvältare att ha som test ;-)

Mia bloggvän till din vackra fru P

2012-09-21 @ 09:38:24
URL: http://fredthevov.blogg.se

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0